Verpleegkundige Angela Werkt In Zorg Thuis

Echte aandacht voor de cliënt op dat moment

Het lijkt alsof Angela en mevrouw Ton elkaar al jaren kennen. Ze lachen samen wat af. Angela, verpleegkundige Zorg thuis bij Silverein, kent mevrouw Ton nu circa een jaar.

Angela begin in 2012 in de zorg. Ze werkte eerst als Verzorgende IG en is daarna verpleegkundige geworden. Sinds ongeveer een jaar werkt ze in Baarn, waar ze mevrouw Ton ontmoette. “Binnen het team hebben we vier ochtendroutes, die je afwisselt. Dagelijks komt er iemand van het team langs bij mevrouw Ton. Dat is dus niet iedere dag dezelfde persoon.” Mevrouw Ton: “Dat maakt het voor mij ook gezellig. Zo komen er veel verschillende mensen over de vloer. “ Daarbij is ze heel gastvrij: “Ik wacht iedereen met open armen op. Ik vind het belangrijk dat zij zich hier ook thuis voelen.”

Angela vervolgt: “Ze heeft beide heupen gebroken en we helpen haar ’s ochtends en ’s avonds met het aan- en uitdoen van haar steunkousen en om een keer per week te douchen”.  In de woonkamer staat het bed van mevrouw Ton. Beneden doet ze graag alles zelf, maar als ze naar de douche moet die boven ligt, krijgt ze hulp. Mevrouw Ton vertelt met een grote lach: “Ik brak eerst de ene heup en daarna de andere. Mijn zoon zei dat het maar goed is dat ik maar twee heupen heb.”.

Steentje bijdragen aan zelfredzaamheid

Angela: “We monitoren dagelijks hoe het gaat. Dat maakt het werken bij Zorg thuis zo leuk. Je leert mensen goed kennen en hebt een signalerende rol om te kijken of het ziektebeeld niet verandert. En iemand die nog thuis in de eigen omgeving is, heeft nog meer de regie in handen. Op die manier behoud je ook langer je eigenwaarde. Het is mooi om een steentje bij te dragen aan de zelfredzaamheid van een persoon.”

Angela: “Wat mensen zelf kunnen, laten we ze zoveel mogelijk zelf doen. We zijn geneigd zaken uit handen te nemen en voor anderen te zorgen. Maar het is belangrijk dat iemand zo lang mogelijk alles zelf doet en niet te hospitaliseren.” Zo houdt mevrouw houdt zelf nog bij hoe laat ze haar medicijnen moet krijgen. “Dat houdt me scherp”. Mantelzorgers zijn ook belangrijk hierbij. De zoon van mevrouw Ton komt iedere ochtend een kop koffie drinken.

Alle aandacht

Angela vertelt waarom het werken bij Zorg thuis van Silverein haar zo goed bevalt: “Je werkt alleen, maar ik heb een team waar ik op kan bouwen. Als je bij Zorg thuis werkt, ben je er op de moment écht voor die persoon en word je niet afgeleid door collega’s of andere cliënten. Je hebt alle aandacht en kunt ook zaken regelen op dat moment voor de cliënt. Daarnaast ben ik een buitenmens en doe ik mijn werk op de fiets of scooter. Even een frisse neus halen tussendoor.”

Warme voeten en warm welkom

Mevrouw Ton staat erom bekend dat ze voor iedereen sokken of een sjaal breit. “Neem maar wol mee, dan zorg ik dat jij geen koude voeten meer hebt” lacht mevrouw Ton. Haar vrolijke en positieve instelling en groot gevoel voor humor zorgen ervoor dat mevrouw Ton geliefd is. Nadat ze haar 2e heup had gebroken wachtte haar een warm welkom bij Revalidatie & herstel Silverein in Amersfoort. Ze hadden een poster opgehangen met “Welkom mevrouw Ton.”

Mevrouw Ton loopt samen met haar vriendin verderop in de straat regelmatig nog naar het dorp of ze gaan samen koffie drinken. Als Angela vertrekt, zwaait mevrouw Ton haar buiten hartelijk uit en lachen beiden samen nog even na.

Bekijk hier de video met Angela

Zinvolle baan

Met de juiste thuiszorg kunnen veel mensen langer zelfstandig thuis blijven wonen, in hun eigen woonomgeving. Spreekt het jou aan daar, net als Angela en haar collega’s, een bijdrage aan te leveren? En wil je ook een afwisselende baan in de zorg waarbij je de cliënt één op één de volle aandacht kunt geven? Het team van Zorg thuis is op zoek naar (wijk)verpleegkundigen, verzorgden IG en helpenden (plus) met medicatie.