Mieke Over Afwisselende Baan In Thuiszorg

Werken bij Zorg thuis: veel meer dan alleen steunkousen en wassen

Henk heeft 11 jaar geleden een herseninfarct gehad en daardoor is zijn hand verlamd en is onstabiel als hij gaat staan. Hij is nog jong, 68 jaar. Hij doet zoveel mogelijk zelf, zoals eten koken en zelf aankleden. Hij krijgt hulp van Zorg thuis bij het douchen, aandoen van steunkousen en druppelen van zijn ogen. Mieke, Verzorgende IG bij Silverein Zorg thuis, komt al 10 jaar bij Henk. Henk: “Dat is fijn van hier, dat hier vaste krachten werken.” Mieke ”Je krijgt een band met elkaar. En tussen de zorg door, doen we wel eens wat extra’s.”

Zo lang mogelijk alles zelf doen

Henk: “Ik heb vroeger een eigen slagerij gehad. Ik wil zo lang mogelijk alles zelf blijven doen en niet alles laten doen door anderen. Door Zorg thuis kan ik nog zelfstandig blijven wonen. Nu ik gehandicapt ben heb ik echte zorg nodig, maar ik zou niet in een verpleeghuis willen wonen.”

Henk woont in een aanleunwoning van een verpleeghuis De Bremhorst in Bilthoven. Zijn naaste buren zijn allemaal een stuk ouder. “Ik ben nog jong van geest en van een andere generatie. Ik ben de hele dag bezig, ik doe zelf mijn boodschappen of ga een rondje rijden in mijn rolstoel. Ik ga twee dagen in de week naar dagbesteding. “

Iedere cliënt is anders, dat maakt het werk zo leuk

Mieke over haar werk bij Zorg thuis: “We doen veel meer dan alleen steunkousen en het wassen van cliënten. Als medewerker van Zorg thuis breng je, afhankelijk van je opleiding, ook een katheter aan, doe je aan wondzorg en stomazorg, geef je oogdruppels en medicatie, breng je zwachtels aan, geef je uitleg over beeldbellen en houd je het welzijn van cliënten in de gaten.” ”Achter elke deur tref je weer een nieuwe situatie, iedere cliënt is anders en heeft andere zorg nodig. Dat maakt het werk zo leuk. En ook dat je zelfstandig werkt, je moet kunnen improviseren. Daar houd ik van.“

Opzetten van individuele begeleiding thuis

Hier in Bilthoven hebben we een klein, maar heel hecht team. Het zou wel fijn zijn als er collega’s bij komen, dan is er nog meer ruimte om verpleegkundige handelingen te doen. Silverein begeleidt de medewerkers goed. Ondanks dat Silverein een grote organisatie is, voel ik me gezien en kent het management de medewerkers. Zo krijg ik de kans om Individuele begeleiding thuis op te gaan zetten in deze regio. Ik mag cliënten met een Wlz- of Wmo-indicatie individueel begeleiden. Vaak zijn dit mensen die dementie hebben of zich eenzaam voelen. Ik ga mee naar het ziekenhuis of de dagbesteding als ze dat spannend vinden of we doen samen een spelletje. Als individueel begeleider heb je meer aandacht voor de welzijnskant van de cliënt.

Zelfredzaamheidskoffer

Silverein Zorg thuis werkt met de Zelfredzaamheidskoffer, een koffer vol praktische hulpmiddelen, waarmee iemand meer zelf kan doen. Mieke maakt regelmatig gebruik van deze koffer, zoals bijvoorbeeld het aantrekhulpmiddel voor steunkousen of de oogdruppelaar. Mieke: "Als je verder nog goed thuis kunt wonen maar je moet wel elke dag steunkousen aan of je ogen een paar keer per dag druppelen, dan is het toch geweldig dat je ‘s morgens niet hoeft te wachten tot de thuiszorg jou hierbij komt helpen en je je eigen dag kunt indelen?. Natuurlijk oefen ik uitgebreid met mijn cliënt hoe het werkt. Sommigen vinden het in het begin spannend maar bij de meesten lukt het wel. En dan vinden ze het ook echt fijn. Het geeft toch een goed gevoel dat je iets zelf kunt.’

Afwisselende baan

Met de juiste thuiszorg kunnen veel mensen langer zelfstandig thuis blijven wonen, in hun eigen woonomgeving. Wil jij een afwisselende baan in de thuiszorg waarbij je bijdraagt aan de zelfredzaamheid van cliënten en waarbij je cliënten één op één de volle aandacht kunt geven? Het team van Zorg thuis is op zoek naar (wijk)verpleegkundigen, verzorgden IG en helpenden (plus) met medicatie.