Wijkverpleegkundige Sandra Werkt In Zorg Thuis

Werken bij Zorg thuis: je komt vaak complexe situaties tegen

“De thuiszorg heeft een stoffig imago, maar is zoveel meer dan dat. Je komt vaak complexe situaties tegen.”
Sandra Bruel voelt zich als een vis in het water in haar functie als wijkverpleegkundige bij Silverein Zorg thuis: “Ik geniet van de vrijheid die ik heb, om autonoom bezig te zijn. Als je onverwachte dingen tegenkomt in je werk, ben je zelf verantwoordelijk om te handelen. Je hebt een heel team waar je op terug kunt vallen, maar je bent de eerste die ter plaatse is. Pas had ik een intake met een nieuwe cliënt, die net uit het ziekenhuis was ontslagen. Tijdens dat gesprek ging ze snel achteruit. Ik heb haar naar het ziekenhuis teruggestuurd.”

Echt even de tijd voor iemand

“Daarnaast vind ik het prettig dat de mens centraal staat in de thuiszorg en niet de ziekte. Je hebt echt even de tijd voor iemand. In een ziekenhuis bijvoorbeeld is het contact veel te gehaast.”

Ik zou geen andere baan willen

Sandra vervolgt: “De thuiszorg heeft een stoffig imago, maar is zoveel meer dan dat. Je komt als verpleegkundige of VIG’er in de thuiszorg veel complexe situaties tegen. Het gaat om fysieke zorg, maar ook om psychiatrie en psyogeriatrie. Bij mevrouw De Vries komen we bijvoorbeeld twee keer per dag voor ADL, maar ook voor katheterzorg, zorg rondom de PEG sonde en de voedingspomp, medicatie en steunkousen. En je werkt nauw samen met derden, zoals de huisarts of casemanager en je hebt contact met de familie van een cliënt. Ik zou geen andere baan willen.”

De zorg hier is geweldig

Sandra heeft HBO-V gestudeerd en heeft er bewust voor gekozen om niet te werken waar ze woont. Ze werkt nu acht jaar bij Silverein en zolang komt ze ook bij mevrouw De Vries. Mevrouw De Vries: “Ik ben hier nu alweer 24 jaar geleden komen wonen samen met mijn man. Ik ken nog steeds een aantal andere bewoners vanaf het begin. Je kun hier beneden koffie en thee drinken, maar dat doe ik niet meer. Ik maak nog wel iedere dinsdag een ommetje in de rolstoel.” Sandra: “Dat wordt georganiseerd door Stichting Mens die hier ook in het servicepand zitten.” Mevrouw De Vries: “De zorg hier is heel goed ze zijn geweldig voor ons. Ik word hier heel goed verzorgd, ze doen alles voor ons.“

Hecht team

“Het team is ook heel hecht. Het unieke aan het team in Maartensdijk is dat we ’s ochtends samen starten en na afloop van de dienst samen nog een kop koffie drinken op de teampost. We hebben ook geen gebroken diensten, maar werken aaneengesloten uren.”
Collega Nathalie, Verzorgende IG, komt binnen op de teampost en vult aan: “Het leuke aan het werk is de flexibiliteit en de band die je met mensen krijgt, dat vind ik mooi. Cliënten hebben diverse zorgvragen, dat maakt het werk divers.”

Bekijk hier de video met Sandra

Uitdagende baan

Met de juiste thuiszorg kunnen veel mensen langer zelfstandig thuis blijven wonen, in hun eigen woonomgeving. Spreekt het jou aan daar, net als Sandra en haar collega’s, een bijdrage aan te leveren? En wil je een uitdagende en afwisselende baan waarbij je cliënten één op één de volle aandacht kunt geven? Het team van Zorg thuis is op zoek naar (wijk)verpleegkundigen, verzorgden IG en helpenden (plus) met medicatie.