WijkLeerbedrijf Amersfoort Soesterkwartier

Silverein heeft o.a. samen met onderwijsinstelling ROC Midden Nederland, het Wijkleerbedrijf Amersfoort Soesterkwartier opgezet. We bieden een grote diversiteit aan leerplekken aan. Als stagiair(e) doe je werkervaring op die perfect aansluit bij jouw opleiding Servicemedewerker Zorg & Welzijn. Je leert terwijl je in het Soesterkwartier werkt.

Het WijkLeerbedrijf is een erkend leerbedrijf en kleinschalig; vanuit school word je tijdens deze opleiding goed begeleid door twee docenten. Niet alleen zij zijn betrokken tijdens jouw periode van werken en leren, ook de Wijkstagemakelaar en de Praktijkopleider van Silverein ondersteunen jou gedurende je opleiding.

Leren En Werken Silverein Santvoorde Bewoner En Leerling 2

Wat doe je als stagiair(e)?

Als eerstejaarsstagiair(e) van het WijkLeerbedrijf Soesterkwartier Amersfoort bied je de klant bijvoorbeeld ondersteuning bij:

• activiteiten in de buurt en mogelijk ook daarbuiten, zoals samen de boodschappen doen;
  • de dagelijkse activiteiten in het gezin, met of zonder kinderen;
  • het bezoek aan een arts;
  • een wandeling in de buurt;
  • het verzorgen van eenvoudige huishoudelijke taken, zoals de afwas, eenvoudig schoonmaakwerk, wassen of strijken;
  • het bereiden van maaltijden;
  • het uitlaten van de hond;
  • het voorlezen van de krant;
  • allerlei wijkactiviteiten;

En nog veel meer!

Hoe ziet jouw leeromgeving er het eerste jaar uit?

Als stagiair(e) heb je het eerste leerjaar vijf dagdelen in de week les en ga je vier dagdelen naar verschillende leerplekken. De mensen die je ondersteunt gedurende je opleiding zijn relatief gezond en wonen zelfstandig. De hulpvraag is zowel afkomstig van senioren, als van jongere klanten.

Samen met de Wijkstagemakelaar ga je op zoek naar jouw leerplek. Je wordt actief ingezet bij mensen/gezinnen thuis of bij activiteiten die worden georganiseerd door andere organisaties in de wijk Soesterkwartier. Je kunt hierbij denken aan de Verkeerstuin of het Papa & Mama Café.

Zowel de klant als de Wijkstagemakelaar zijn jouw studiebegeleiders. De werkzaamheden die je verricht zijn voornamelijk gericht op de omgang met buurtbewoners die ondersteuning wensen. Werken aan werknemerschap is een belangrijk onderdeel van dit eerste jaar.

Het tweede leerjaar biedt nog meer ontwikkelings-mogelijkheden

Ben je enthousiast en wil je na het eerste jaar doorleren? Dat kan! Je bent bij Silverein ook in het tweede leerjaar namelijk van harte welkom op de locaties kleinschalig wonen, de Ontmoetingscentra of appartementenzorg.

Wat je hebt geleerd tijdens je opleiding in het eerste jaar, pas je dit tweede jaar in de praktijk toe. Je leert deskundig te begeleiden en op welzijn gerichte zorg te verlenen, óók bij thuiswonende klanten met meervoudige problematiek. Als toekomstig professional leer je functioneren in een woonzorgteam; je richt je op de samenwerking met collega's.

Tot slot kan je ook de handen uit de mouwen steken op het Ontmoetingscentrum en specifieke welzijnsactiviteiten ondernemen.

Leren En Werken Silverein Santvoorde Lokaal Leerlingen Werkbegeleider (2)

Praktische informatie

Deze leerstage betekent drie dagen stage op maandag, dinsdag en woensdag. Op donderdag en vrijdag heb je les bij Silverein. De stagetijden zijn bespreekbaar en variëren tussen 8:00 uur en 20:00 uur.

Het tweede leerjaar is in vier periodes verdeeld, zodat er voldoende ruimte is je vanaf de basis te ontwikkelen in de praktijkomgeving. Zo begin je als stagiair(e) in de eerste tien weken met belevingsgericht contact leggen met de klant.

Tijdens beide leerjaren ontvang je heel veel praktische én theoretische kennis. De afspraken leggen we vast in een overeenkomst waar tevens in staat dat het een onbetaalde werk- en leerplek is.

Samenwerken

Op weg naar jouw MBO-diploma Servicemedewerker Zorg & Welzijn of Dienstverlening Helpende Zorg & Welzijn werk je samen met medewerkers uit je zorgteam. In beide leerjaren word je goed begeleid door twee docenten, een praktijkopleider en de Wijkstagemakelaar. Dit tweede leerjaar wordt hier nog de Opleidingsadviseur van Silverein aan toegevoegd.

Ben je geïnteresseerd in een stageplaats bij het WijkLeerbedrijf?

Neem dan contact op met Wilma Leenders, Wijkstagemakelaar. Zij vertelt je graag alles over jouw mogelijkheden bij het Wijkleerbedrijf.

Wilma Leenders