Sandra Over Positieve Gezondheid

Positieve gezondheid: uitgaan van wat er wel goed gaat

Bij binnenkomst valt gelijk de lichte en opgeruimde woonkamer op. Gerda (“noem me maar bij mijn voornaam hoor”): “Ik houd ervan om lekker bezig te zijn en om alles in huis netjes te houden. Ik kook zelf en doe de boodschappen, maar ik doe geen onverstandige dingen. Ik wil heel graag weer gaan schilderen, maar daar heb ik te weinig tijd voor, omdat alles meer tijd kost.”

Zoveel mogelijk zelf doen

Gerda is bijna 91 en nog steeds heel scherp en actief. Afgelopen jaar is ze nog bij haar zoon in China geweest en spreekt ze haar kinderen regelmatig via Facetime. Ze doet zoveel mogelijk zelf, maar loopt onzeker zonder rollator en is bang om te vallen. “Ik ben op een anti-val cursus geweest. Daar leer je bewust stappen te zetten en hoe je rustig op kunt staan.” “Mijn kinderen vinden het prettig dat ik thuiszorg heb. Dat geeft een veilig gevoel en zorgt voor gezelligheid. Ze zijn niet in 5 minuten hier.”

Sandra van Vrijberghe de Coningh, wijkverpleegkundige bij Zorg thuis Silverein, komt nu ongeveer 1,5 jaar bij Gerda. Sandra en haar collega’s komen twee keer per week langs om mevrouw te helpen met douchen en komen dagelijks in de avonds langs om mevrouw te helpen haar steunkousen uit te doen. “Het lukt me nog prima om ze zelf aan te doen. En als ik ’s avonds naar koor ben geweest, doen ik ze ook zelf uit.”

Belichaming van positieve gezondheid

Sandra: “We hebben alles uitgeprobeerd qua hulpmiddelen. Zo druppelt Gerda zelf haar ogen. Het is fijn dat ze ’s ochtends niet afhankelijk van ons is en haar eigen tijd kan indelen.” Sandra is binnen Silverein ambassadeur van Positieve gezondheid. “Mevrouw is de belichaming daarvan. Ze onderneemt nog veel leuke dingen en rijdt nog zelf auto. Voor haar is dat vanzelfsprekend. Fantastisch dat iemand nog zo positief in het leven staat.” Gerda: “Die positieve instelling heb ik van thuis meegekregen, dat hebben mijn broer en zus ook.”

Sandra vervolgt: “Bij positieve gezondheid ga je niet uit van een ziekte of beperking, maar wat er wel goed gaat en waar je graag je bed voor uit komt. Je kijkt hoe je zelfredzaamheid kunt vergroten en we leren mensen weer zelf dingen te doen. Zo gebruikt mevrouw geen medicijndispenser, zodat ze zelf moet blijven nadenken over de inname van medicijnen. Met Gerda bespreek ik de leuke dingen die ze meemaakt.”

Alleen bijsturen als dat nodig is

Zorgtechnologie helpt bij het stimuleren van zelfredzaamheid. Sandra: “Vanaf komend jaar gaan we bij Zorg thuis vaker beeldzorg inzetten. Dat kan betekenen dat iemand op een gegeven moment wellicht zelf weer kan wassen of douchen en dat we even bellen om te vragen hoe dat is gegaan. Op die manier houden we contact, zonder dat we fysiek langs hoeven te komen.”

Sandra vertelt over haar baan bij Zorg thuis: “Als wijkverpleegkundige is het van belang een vinger aan de pols te houden en te zien hoe het met iemand gaat. We hebben een luisterend oor en sturen alleen bij als dat nodig is. “

Met de juiste thuiszorg kunnen veel mensen langer zelfstandig thuis blijven wonen, in hun eigen woonomgeving. Spreekt het jou aan daar, net als Sandra en haar collega’s, een bijdrage aan te leveren? En wil je ook een afwisselende baan in de zorg waarbij je de cliënt één op één de volle aandacht kunt geven? Het team van Zorg thuis is op zoek naar (wijk)verpleegkundigen, verzorgden IG en helpenden (plus) met medicatie.